Jak vybrat tažné zařízení?

  • Tažná zařízení a elektropřípojky dodávané naší společností splňují zákonné homologace a neomezují záruku nového vozidla za podmínky, že jsou montována autorizovaným montážním pracovištěm tažných zařízení, nebo servisem dealera příslušné značky vozidla. Montáž musí být provedena v souladu s montážním návodem k výrobku a pokyny výrobce vozidla uvedenými v provozním návodu k vozidlu. Vyžadujete-li nejvyšší kvalitu, doporučujeme Vám prémiová tažná zařízení.
  • Při jejich pořízení máte 100% jistotu, že se jedná o originální tažné zařízení, většinou vyvinuté v přímé spolupráci s výrobci automobilů. Tento vývoj je vysoce nákladný a probíhá až dva roky před uvedením nového vozidla na trh. Prémiový výrobce disponuje např. vývojovým centrem s více než 50 konstrukčními inženýry. Výsledkem vývoje je dokonalý a přesně pasující výrobek, který do nejmenšího detailu odpovídá ergonomii Vašeho automobilu. Kulové čepy jsou odolné a jejich odnímatelné mechanismy dlouhodobě spolehlivé. Nosný příčník disponuje všemi potřebnými body, závity či šrouby pro dokonalé a stabilní upevnění nárazníku či tažného oka. U prémiových výrobců, jejichž roční výrobní kapacita čítá přes 1.000.000 kusů, jsou tažná zařízení vyráběna na moderních robotech ze speciální zakázkové oceli vysoké pevnosti. Díky výrobě v obrovských sériích je dosažena také výhodná cena.
  • Původní logo BRINK:

    "Brink - originální tažná zařízení" oválné logo používané  firmou Bink B.V. v 70. a 80. letech minulého století
  • Výrobců prémiových originálních tažných zařízení není v Evropě mnoho. V našem sortimentu nabízíme výrobky dvou největších. Výrobci prémiových tažných zařízení a dodavatelé tažných zařízení do automobilového průmyslu musí splňovat nejvyšší požadavky na systémy kvality, aktuálně podle norem ISO 9001:1994, 2004, 2008; ISO/TS 16949: 1999, 2002; ISO 14001; QS-90000, VDA 6.1, dále musí mít vlastní engineering, design, a vývoj; konstrukci výrobků v 2D/3D; FEM/FEA simulaci podle EEC 94/20 a CARLOS TC; testování podle EEC 94/20, CARLOS TC (výrobku, výrobku na vozidle); PPAP (úroveň 2) a odpovídající kontrolní zařízení. Jejich vývojová a konstrukční oddělení čítají desítky inženýrů a výrobek je kontrolován a měřen po každém výrobním úkonu. Specifické jsou rovněž extrémní nároky na vlastnosti povrchové úpravy katodickým elektrolakováním, jež musí splňovat tyto minimální požadavky: bez použití olova a Cr (VI); síla filmu 15-40 microm; lesk (úhel 60°) - DIN EN ISO 2813: 20-65GR; sekce mřížky - DIN EN ISO 2409: GT0; Erichsenův test tažnosti DIN EN ISO 1520: > 4mm; tvrdost nátěru - DIN EN 13523-4: min 2H; test vlhkosti - DIN EN ISO 6270-2: 500 hod.; zkouška solným postřikem - DIN EN ISO 9227-NSS (povlak < 1,5 mm]: 1000 hod.; VDA-Cyklovací test + VDA 621-415 (povlak <2,5 mm): 10 cyklů; chemická odolnost podle VDA 621-412 (nafta, benzín, čistící prostředek, čistič bzd).
  • Protože již od roku 1995 jsme nasbírali mnoho praktických zkušeností s produkcí většiny evropských i tuzemských výrobců a tažným zařízením rozumíme, vybrali jsme i do našeho sortimentu ekonomických tažných zařízení ta nejlepší, která lze na evropském trhu pořídit. Můžeme u nich zaručit moderní výrobní zázemí, vysokou přesnost výrobních sériií, bezproblémovou montáž a pevnou konstrukci.
  • Při výběru tažného zařízení, doporučujeme vycházet z uvedených otázek. Pokud si ani po přečtení článku s výběrem nebudete jisti, neváhejte a zavolejte nám. Rádi a ochotně Vám pomůžeme.

JAKÉ PROVEDENÍ KULOVÉHO ČEPU UPŘEDNOSTŇUJETE?

  • Důležitou částí tažného zařízení je spojovací kulový čep (koule). Tento díl je na rozdíl od příčníku, většinou na vozidle ukrytého pod nárazníkem vidět a připojujete na něj přívěs. Podle evropských norem (DIN 74058 a ISO 1103) musí mít kulový čep průměr 50 mm (ISO-50X). Vzdálenost středu kulového čepu od povrchu vozovky musí být při zatíženém vozidle v rozmezí 350-420mm
  • Existuje několik způsobů upevnění čepů tažných zařízení. Kulové čepy rozdělujeme na pevné a odnímatelné.
  1. PEVNÉ ČEPY

    Čep je k tažnému zařízení trvale připevněn pomocí šroubů, nebo přivařen. Oba způsoby upevnění jsou v EU (vč. České republiky) povoleny. Jeho použití je omezeno u vozidel, kde překrývá registrační značku nebo mlhové světlo (např. Hyundai i30 HB, od r.v. 2012). Pevné čepy, oproti odnímatelným, upřednostňujeme při použití s nosiči kol, při kterém dochází ke snižování životnosti mechanismu odnímání.

    Tažné zařízení s pevným čepem je dobrou volbou pro motoristy, kteří:

    • upřednostňují nejnižší cenu
    • požadují bezúdržbový výrobek s dlouhou životností
    • tažné zařízení používají často
    • používají tažné zařízení s nosičem kol
    • pravidelně tahají přívěsy o vyšších hmotnostech (např. automobily, stroje, stavební materiál)
    • pořizují tažné zařízení pro užitkové vozidlo

    Pevné kulové čepy mohou být těchto provedení:

    1. Pevně svařené

      Pevný čep svařený BRINK Pevný čep svařený Westfalia

    2. Na dva šrouby ze strany

      Pevný čep Brink Pevný čep Westfalia Pevný čep Galia Pevný čep Aragon Pevný čep Starc

    3. Přírubové čepy na dva, nebo čtyři šrouby zepředu (obvyklé u užitkových vozidel)

      Přírubový čep 2š BRINK Přírubový čep 2š Westfalia

  2. ODNÍMATELNÉ ČEPY

    Čep se nasazuje a odnímá bez použití nářadí pomocí automatického nebo manuálního systému. Pokud není připojen přívěs, musí být čep odejmut. Dlouhá životnost, pevnost a mechanická spolehlivost odnímatelných systémů je závislá na kvalitě materiálů a přesných výrobních technologiích. Pro některé modely je k dispozici kryt pro případný výřez nárazníku. Odnímatelný čep je povinný u vozidel, kde překrývá registrační značku nebo mlhové světlo. Použití bajonetových odnímatelných čepů s nosiči kol snižuje životnost odnímatelných systémů.

    Tažné zařízení s odnímatelným čepem je dobrou volbou pro motoristy, kteří:

    • mají vysoké požadavky na estetický vzhled vozidla
    • tažné zařízení používají občas
    • nepoužívají tažné zařízení s nosičem kol
    • nechtějí, aby čep přesahoval za vozidlo např. při parkování

    Odnímatelné kulové čepy mohou být těchto provedení:

    1. Automatické

      - vertikální systém s integrovaným zámkem: po odejmutí čepu a sklopení zásuvky je na autě neviditelný.

      Brink Vertikal Vertikální systém Westfalia Vertikální systém Aragon

      - nátlačný systém s integrovaným zámkem: po odejmutí čepu je na vozidle málo viditelný. Nabízí snadnou obsluhu, vysokou kvalitu, spolehlivost a estetiku. Tento systém používá hlavně firma Brink u modelů Advance, Classic; a Westfalia.

      Brinkmatic Advance Brinkmatic Classic Odnímatelný systém Westfalia

      - sklopný systém: nejmodernější, ale i nejdražší systém, který jednoduše uloží kulový čep pod nárazník vozidla. Elektricky sklopná tažná zařízení lze objednat jen s novým vozidlem a nejsou určena pro dodatečnou montáž

      Sklopný systém BRINK Westfalia Sklopný systém

    2. Poloautomatické

      - systém Westfalia/Monoflex: odnímatelný systém s dlouhou životností a vysokou funkčností. Nabízí jednoduchou obsluhu, dobrou cenu a spolehlivost

      Maticový systém Westfalia

      - bajonetový systém: odnímatelný systém s výhodným poměrem cena / kvalita. Nabízí jednoduchou obsluhu, vysokou spolehlivost a funkčnost

      Poloautomat bajonet Galia Bajonet Aragon

  3. ZAŘÍZENÍ PRO NOSIČE KOL

    Tento specifický typ spojovacího zařízení je speciálně vyvinutý pro vozy s nulovou hodnotou přípustné/povolené hmotnosti přípojného vozidla a neslouží tedy k tažení vozíků či karavanů, ale výhradně k přepravě nosiče kol, boxu nebo platformy. Zařízení se dodávají převážně s diagonálně odnímatelným systémem BRINK BMA, vertikálně odnímatelným systémem BRINK BMU a ojediněle i v pevném provedení.

    "Tažné" zařízení pro nosiče kol je dobrou volbou pro motoristy, kteří:

    • mají vůz s nulovou hodnotou přípustné/povolené hmotnosti přípojného vozidla
    • využívají "tažné" zařízení jen k přepravě nosiče kol, boxu, platformy...

    Zařízení pro nosiče kol mohou být těchto provedení:

    1. Pevné

      - na dva šrouby ze strany.

      Zařízení pro nosiče kol Westfalia

    2. Odnímatelné

      - systém BRINK RMC BMA: Obsahuje integrovaný zámek proti odcizení. Diagonální systém odnímání. Po odejmutí čepu je domeček na vozidle málo viditelný. Samosvorný systém aretace nabízí snadnou obsluhu, vysokou kvalitu, spolehlivost a estetiku.

      Zařízení pro nosiče kol BRINK RMC BMA

      - systém BRINK RMC BMU: Obsahuje integrovaný zámek proti odcizení. Vertikální systém odnímání. Po odejmutí čepu je domeček na vozidle téměř neviditelný. Samosvorný systém aretace nabízí snadnou obsluhu, vysokou kvalitu, spolehlivost a estetiku.

      Zařízení pro nosiče kol BRINK RMC BMU

 

PRÉMIOVÝ NEBO EKONOMICKÝ VÝROBEK?

Další parametr pro výběr tažného zařízení je jeho značka. Stejně jako v jiných oborech se i u tažných zařízení odrážejí zkušenosti a dobré jméno výrobce v kvalitě výrobku.

Nejvyšší kvalitu podle našich zkušeností vždy poskytují silní mezinárodní výrobci disponující vlastními vývojovými a testovacími centry. Na vývoji tažných zařízení přímo spolupracují s automobilkami a plní náročnou rozsáhlou certifikaci pro dodavatele autoprůmyslu. Tažná zařízení jsou vyráběna z kvalitní a hodnotné certifikované oceli, vždy na nejvyšší možné zatížení konkrétního modelu vozidla. Důsledně respektují anatomii vozidla a jsou precizní v každém detailu (závit na tažné oko, upevnění nárazníku po demontáži jeho výztuhy apod.). Zaručují bezpečné použití pro nosiče jízdních kol a stabilizátory přívěsů a garantují neomezenou životnost v každém klimatickém prostředí. Díky obrovským výrobním sériím v řádu tisíců kusů pro model, jsou i ceny těchto prvotřídních výrobků velice výhodné.

V naší nabídce jsou i produkty dalších menších národních výrobců, kteří splňují Evropské homologace, certifikace kvality I.S.O. a svým zpracováním a přesností zaručují sériově bezproblémovou montáž a bezpečné použití. Jejich kvalita je trvale ověřována odborníky na specializovaných montážních pracovištích. Díky nižším nákladům výrobce na vývoj a výrobu, plynoucích z absence certifikací pro autoprůmysl a s tím souvisejícími nákladnými povinnostmi, jsou ceny těchto výrobků více než atraktivní.

DŮLEŽITÉ TECHNICKÉ ÚDAJE

Maximální zatížení (kg):

  • Značkové tažné zařízení je vždy vyvíjeno s ohledem na nejvyšší možné zatížení konkrétního modelu vozidla, tuto hodnotu definuje výrobce vozidla.
  • Pokud není maximální zatížení výrobcem vozu omezeno (vyznačeno v Technickém průkazu) např. z důvodu použití méně výkonného motoru, brzd, či chladicího systému, platí údaj maximálního zatížení jako podklad pro zapsání celkové hmotnosti brzděného přívěsu. Pokud je údaj v TP omezen, platí tato nižší hodnota.
  • U některých neznačkových tažných zařízení bývá, z důvodů úspory materiálu a nižší pevnosti výrobku, maximální zatížení sníženo. Proto se vyplatí věnovat pozornost důkladnému porovnání vlastností výrobků, aby se úspora neprodražila nízkou užitnou hodnotou.

Svislé zatížení (kg):

  • Každý vlek, či obytný přívěs by měl být tak vyvážen, aby tlak přívěsové spojky na kulový čep tažného zařízení nepřesáhl stanovenou hodnotu svislého zatížení.
  • Stejně tak při použití nosiče kol na kulový čep nesmí součet hmotností nosiče a jízdních kol překročit tuto hodnotu.
  • Na tažné zařízení se nesmí stoupat ani za kulový čep vléci jiná vozidla.

D-hodnota (kN):

  • tažné zařízení homologované podle EU 94/20 má na typovém štítku uvedenu i hodnotu tahu v kiloNewtonech.

  • Všechny hodnoty, včetně čísla homologace jsou uvedeny na typovém štítku umístěném na tažném zařízení a zároveň v TYPOVÉM LISTU, který potvrzuje shodu tažného zařízení s daným typem vozidla a jeho odbornou montáž v autorizovaném montážním středisku.
  • Tažné zařízení je určeno a povoleno k:
    • Tahání přívěsů, vybavených kloubovými spojkami.
    • Použití homologovaných nosičů, připojitelných na tažnou kouli.
    • Jiné použití je zakázáno. Používání musí odpovídat silničním předpisům.

 

 

Pokud si ani po přečtení tohoto článku nejste jisti ve správné volbě tažného zařízení pro Vaše auto, neváhejte a kontaktujte nás. Rádi Vám poradíme.

ELSA GROUP
s.r.o.