Jak správně vybrat střešní nosič?

Jak správně vybrat střešní nosič?

Před vlastním nákupem byste se měli přesvědčit, zda je výrobek řádně schválený Ministerstvem dopravy ČR pro provoz na pozemních komunikacích v České republice.
Prodejce by Vám měl předložit Atest 8SD s příslušným schválením. Předejdete tím problémům s pojišťovnou a značným finančním nákladům v případě náhrady škody, kterou můžete nosičem způsobit při provozu vozidla sobě, nebo jiným účastníkům silničního provozu. Námi prodávané výrobky tyto zákonné povinnosti splňují a pro značku CRUZ Španělsko, jsme jediní autorizovaní dovozci a držitelé Atestu 8SD MD ČR v České republice. Dále můžete v naší nabídce nalézt kvalitní střešní nosiče švédské značky MONT BLANC, které uspokojí i ty nejnáročnější zákazníky.

POZOR: v České republice je na rozdíl od ostatních zemí, na střešní nosiče požadovaná náročná a nákladná dynamická nárazová zkouška. Po splnění zkoušky je úřadem pro výrobek vydáno povolení k provozu na pozemních komunikacích tzv. Atest 8SD MDČR. Šedí dovozci tímto Atestem nedisponují. V případě škody, způsobené v ČR střešním nosičem bez Atestu, pojišťovna neposkytuje plnění za vzniklou škodu.

Střešní nosiče dělíme podle způsobu upevnění na dvě kategorie

1. Základní střešní nosič (příčníky)


  • Je určen pro vozidla, která nejsou vybavena podélnými nosiči (střešními ližinami, tzv. hagusy).
  • Základní střešní nosič se většinou upevňuje do originálních upevňovacích bodů, které jsou určeny výrobcem vozidla, do okapového žlábku, nebo mezi střechu a rám dveří. Někteří výrobci používají z estetických nebo funkčních důvodů na upevnění nosiče i jiné montážní body, které jsou stejně bezpečné, odpovídají pevnostním normám a jsou homologovány.

    Základní střešní nosiče se upevňují následujícími způsoby:
  • Upevněním pod střešní lem (Rám dveří) - patky střešního nosiče se upevňují mezi lem střechy a rám dveří. V některých případech je patka fixována šrouby do závitu ve střeše.
  • Upevněním do montážního bodu (Fixpoint) - tyto automobily jsou sériově vybaveny montážními body. Nejčastěji se jedná o závit ve střeše automobilu umístěné pod krytkou ve střešní liště.
  • Upevnění do střešního žlábku - tento způsob je ojediněle používán u offroad a užitkových vozidel. Upevnění probíhá obepnutím okapové lišty vozu.


2. Střešní nosiče na ližiny (Hagusy)

Jsou určeny především pro vozidla s karoserií kombi, které jsou vybaveny podélnými ližinami (Hagusy). Nosič se na podélníky upevňuje pomocí stahovacího elementu. Pro správné objednání je dobré znát rozpětí podélníků na Vašem vozidle a rozměry (profil) podélníku.

Podélné ližiny se dělí na KLASICKÉ a INTEGROVANÉ

Klasické ližiny

  • Jedná se o kulatý, oválný nebo trojúhelníkový profil (tyč)
  • Mezi střechou vozidla a ližinou je vždy mezera.
  • Tento systém je ve velké míře zastoupen u off-road vozidel a vozidel s karoserií typu kombi.

Integrované ližiny

  • Jedná se o plochou lištu s podélnou drážkou na vnější straně.
  • Mezi střechou a ližinou není žádná, nebo jen minimální mezera.
  • Tento systém je kvůli lepší aerodynamice stále více používán např. u některých modelů vozů značky Audi, Opel, Seat, Kia, Hyundai a Toyota.

 

OTÁZKY A ODPOVĚDI

Je rozdíl mezi černými (ocelovými) a hliníkovými tyčemi?

Funkčnost ocelových, nebo hliníkových střešních nosičů, je stejná. Rozdíl je v designu, materiálu a profilu tyčí. Ocelové střešní nosiče většinou nejsou vybaveny "T" drážkou. Hliníkové střešní nosiče jsou většinou touto drážkou vybavené. Hliníkové nosiče jsou dokonale odolné korozi a mají také zpravidla lepší aerodinamické vlastnosti díky zaoblenému profilu tyčí (AERO).

K čemu slouží "T" drážka?

"T" drážka (někdy také nazývána "C" drážka) je podélná drážka na horní straně hliníkového střešního nosiče. "T" drážka se používá pro upevněním moderního příslušenství (nosič lyží, nosič kol) pomocí "T" adaptéru. Potřebné adaptéry jsou většinou příplatkové příslušenství. "T" drážka zaručuje pohodlnou a rychlou montáž příslušenství. Příslušenství lze samozřejmě na nosič vždy namontovat i bez použití "T" drážky.

Jak je to s hlučností střešního nosiče na autě?

Většina střešních nosičů na autě hučí. Hluk je způsoben odporem vzduchu na tyči a na jeho intenzitu má vliv profil tyče, tvar střechy a rychlost jízdy. Při přepravě nákladu, lyží, boxů a pod. se úroveň hluku mění. Pokud nepřepravujete náklad, doporučujeme nosič demontovat, prodloužíte tím jeho životnost a snížíte spotřebu paliva.