Typová nebo univerzální elektropřípojka, kódování?

Základní informace o elektropřípojkách

Moderní automobily jsou stále častěji vybavovány složitými elektronickými systémy, proto je třeba věnovat výběru vhodné elektropřípojky náležitou pozornost.
Elektropřípojka slouží k propojení elektrických světelných okruhů vozidla a přívěsu. Na vozidle je zakončena zásuvkou.

Podle počtu pinů zásuvky rozeznáváme elektropřípojky 7-mi, nebo 13-ti pólové.

Kdy použít 7pin nebo 13pin EP?

7pin

  • pro běžný nebrzděný nákladní přívěs do 750 kg (standardní funkce světel)

13pin

  • pro karavan (zásuvka obsahuje kromě standardních funkcí i dobíjecí proud pro baterii přívěsu a stálé napájení, např. pro vnitřní osvětlení)
  • brzděný nákladní přívěs s celkovou hmotností nad 750 kg (musí být zapojena funkce couvacího světla)
  • pro nosič jízdních kol se světelnou rampou (standardní funkce světel)

 

Funkce 7pin 13pin
- Základní osvětlení
- Couvací světlo (zpátečka) X
- Spínané a trvalé napájení (+15 / +30) X (✔)
Použití    
- Nebrzděný přívěs do 750 kg

(s adaptérem)
- Brzděný přívěs nad 750kg (s couvacím světlem) X
- Nosiče kol (s couvacím světlem) X
- Obytný přívěs X

ano, () volitelně, X ne


 

Další členění elektropřípojek je podle způsobu připojení na vozidlo:

Typové elektropřípojky

Elektronické systémy dnes patří ke každému modernímu vozidlu. Systémy CheckControl, palubní počítače, parkovací senzory a datové sběrnice (CAN BUS) zvyšují komfort a bezpečí řidičů. V moderních automobilech je stále tenčí kabelové vedení, proto není vždy možné zapojit k těmto systémům doplňkové příslušenství. V tomto případě doporučujeme typovou elektropřípojku, která je vždy přizpůsobena konkrétnímu typu vozidla.

Použijete li typovou elektropřípojku, nepotřebujete vyhledávat originální zapojení různých funkcí. Jednoduše podle návodu zapojíte konektory, případně vedení CAN BUS a jste hotovi. Tenké kabelové vedení a systém CAN BUS zůstávají bez narušení a řídící jednotka komunikuje se systémem vozidla. Osvětlení vozu i vleku je kompletně funkční a v normální intenzitě, zároveň mohou být využívány funkce jako je např. TSA (stabilizace přívěsu) nebo odpojování PDC (parkovacích senzorů). Použitím typové elektropřípojky zajistíte maximální využití systémů vozidla a bezpečnost.

Kódování typových elektropřípojek 

Typové elektropřípojky moderních vozidel vyžadují aktivaci (kódování) řídících jednotek automobilu na speciálním diagnostickém zařízení. Po aktivaci jsou funkční např. automatické odpojování parkovacích senzorů, nastavení výškové regulace vozidla pro jízdu s přívěsem, aktivace stabilizace přívěsu TCA apod.  V některých případech je nutná aktivace již i pro zajištění základních funkcí osvětlení přívěsu. Po aktivaci je tažné zařízení zaznamenáno v systému vozidla a jednotka elektropřípojky s vozidlem komunikuje.

Někteří výrobci automobilů se aktivně brání dodatečné montáži "neoriginálních" tažných zařízení a nechávají si vyvíjet a vyrábět speciální elektropřípojky, které lze v autorizovaném servisu aktivovat pouze s použitím speciálního kódu (SVM kód, nebo novější licenční kód). I s touto situací si dokážeme poradit a vůz v drtivé většině případů nakódovat offline zápisem přímo do řídících jednotek vozidla.

Online kódování

Takto nakódovaný vůz má online uložený zápis v datové kartě vozidla, a tak nehrozí jeho přemazání při servisních prohlídkách v autorizovaném servisu. Varianty online kódování u koncernových vozů jsou následující:

  • SVM kód - Kód unikátní pro daný model a značku vozu. Lze jej použít opakovaně a na vyžádání jej můžeme poskytnout. Na některé novější modely koncernu již nelze aplikovat.
  • Licenční kód - Kód je součástí pouze originálních elektropřípojek (např. s logem VW) a je unikátní pro každý jeden vůz. První automobily, kterých se toto opatření týká jsou VW Passat B8, VW Touran a Tiguan od r.v. 2015, nové Audi A4 a Audi Q7.

Offline kódování

Tímto způsobem dokážeme naprogramovat téměř všechna vozidla. Kódování probíhá lokálním naprogramováním řídících jednotek vozidla, které zajistí veškerou funkčnost přípojky. Nevýhodou může být (zejména u koncernových vozů) případná hrozba smazání tohoto naprogramování při návštěvě autorizovaného servisu. Při návštěvě servisu doporučujeme servisního technika o lokálním kódování informovat a požádat o jeho zálohování a zpětné nahrání po provedeném servisním zásahu.

Univerzální elektropřípojky

Je možné, že z různých důvodů není zatím pro Vaše vozidlo v našem sortimentu zahrnuta typová elektropřípojka. V takové situaci lze spolehlivě použít univerzální elektropřípojku. Naše univerzální elektropřípojky dodáváme v kvalitních 7pin a 13pin sadách pro snadnou montáž. Elektropřípojky mohou být buď v základním provedení bez modulu, nebo pro vozidla vybavená funkcí Check Control či datovou sběrnicí CAN BUS. Univerzální elektropřípojky nekomunikují se systémem vozidla, ale tento systém obcházejí (jsou pro něj neviditelné). Proto není možné využít nadstandartní funkce jako je např. TSA (stabilizace přívěsu). Odpojení parkovacích senzorů, mlhového světla, či podporu funkce Multiplex naše vybrané typy univerzálních sad podporují. Univerzální elektropřípojky se ve vozidle neaktivují (nekódují).

Vlastnost Univerzální Typová
- Lze použít univerzálně na zcela různé modely vozidel X
- Montáž na originální konektory nebo přípojná místa X
- Komunikace s vozidlem a jeho asistenty (hlášení prasklých žárovek, odpojení PDC) X (✔)
- Potřeba kódování řídící jednotky X (✔)
- Neomezuje zákonnou záruku vozida X
Použití    
- Starší vozidla (po záruce)

- Starší vozidla s pokročilými asistenty (adaptivní tempomat, park. asistent..) X
- Nová vozidla (v záruce) X

ano, () volitelně, X ne


Jak je to se zárukou při montáži na nové vozidlo?

Námi dodávané elektropřípojky jsou homologované podle Evropské směrnice a jejich výrobci vlastní certifikáty nejvyšší kvality pro dodavatele prvovýroby v automobilovém průmyslu. V případě odborné montáže v souladu s montážním návodem a pokyny v provozním návodu k vozidlu, proto nemůže dojít k jakémukoliv omezení zákonné záruky vozidla. Na nová vozidla vždy doporučejeme používat typové elektropřípojky.

Vzhledem ke složitosti současných automobilů a rozmanitosti modelových řad doporučujeme kontaktovat montážní servis, nebo Vašeho prodejce pro pomoc při výběru.

Rozdíly UNI x Typových elektropřípojek


Zapojení jednotlivých pinů zásuvky elektropřípojky:

Zapojení prvních 7(8) kontaktů je shodné pro 7-mi i 13-ti pinové zásuvky.

Zapojení zásuvky

 

Základní vysvětlivky k elektropřípojkám:

  • CheckControl: Jedná se o systém kontroly funkce světel vozu, většina moderních vozidel je jím již vybavena. Zda je i Váš vůz tímto systémem vybaven zjistíte např. vyšroubováním žárovky blinkrů. Chyba "prasklé" žárovky je následně indikována vizuálně na přístrojové desce, či akusticky.
  • CAN BUS: Jedná se o datovou sběrnici vozu, po které dochází ke komunikaci mezi periferiemi vozidla. Většina moderních vozů je již touto sběrnicí vybavena. Výjimkou bývají některé japonské automobilky. Takto vybavené vozy jsou vždy vybaveny kontrolními funkcemi.
  • Kódování / Aktivace: Některé vozy musí být pro správnou funkčnost po instalaci elektropřípojky uzpůsobeny pro provoz s tažným zařízením. Kódování řídících jednotek je prováděno pomocí speciální diagnostiky přímo u nás v Radotíně nebo v autorizovaných servisech. Kódování je buď bezprostředně nutné ke správné funkci, nebo volitelné pro zpřístupnění komfortních funkcí (např. ACC, TSC, odpojení PDC...). Tato informace je uvedena v popisu produktu.
  • Počet pinů (7/13): Nebo také počet kolíků, udává, kolik pinů obsahuje zásuvka elektropřípojky (část na vozidle). 7 pinové zástrčky (část na vozíku) jsou zpravidla na nebržděných vozících do 750kg, 13 pinové zástrčky pak na bržděných vozících a většině nosičů kol.
    13 pinová zásuvka obsahuje, navíc od 7 pinové, vodič pro zpáteční světlo, (volitelně) vodič pro trvalé plus (+30), či (volitelně) nabíjecí vodič pro spínané plus (+15). Použitím redukce ze 7pin -> 13 pin nelze výhody 13 pinové zásuvky využít.
  • Mlhové světlo: Není-li uvedeno jinak, je běžnou praxí, že se při zapojeném vozíku a rozsvícení zadního mlhového světla rozsvítí pouze mlhovka na taženém vozíku. To z toho důvodu, aby Vás ve zpětných zrcátkách neoslňoval odraz mlhovky vozu od taženého přívěsu.
  • Trvalé plus (+30): Jedná se o vodič, vyskytující se volitelně v 13 pinových elektropřípojkách. Jeho úlohou je zajištění trvalého napájení některých spotřebičů (např. osvětlení) v obytném přívěsu. Napájení nemá vliv na sepnutí zapalování klíčkem. Umožňuje-li to elektropřípojka, lze trvalé plus (+30) dokoupit.
  • Spínané plus (+15): Jedná se o vodič, vyskytující se volitelně v 13 pinových elektropřípojkách. Jeho úlohou je zajištění dobíjení baterie v obytném přívěsu. Napájení je sepnuto otočením klíčku v zapalování. Umožňuje-li to elektropřípojka, lze spínané plus (+15) dokoupit.
  • LED: Některé elektropřípojky (je uvedeno v mont. návodu či popisu) nejsou konstruovány k využití přívěsných vozidel či nosičů kol s LED světly. Zátěž přípojného vozíku s klasickými žárovkami je zpravidla vyšší a moduly zejména starších elektropřípojek nejsou schopny s nižšími odběry LED žárovek pracovat. Umožňuje-li to elektropřípojka, lze kompatibilitu s LED světly zajistit výměnou původního modulu za nový.
  • Příprava: V popisu či poznámce produktu můžete narazit na informaci "pro vozy s přípravou" nebo opačně "pro vozy bez přípravy". Tato informace udává, zda je elektropřípojka konstruována s ohledem na vybavení vozu, který je, anebo není, předpřipraven k montáži elektropřípojky. Vozy s přípravou jsou již vybavané konektorem nebo pojistkovou skříní v pravé zadní části kufru pod čalouněním, což snižuje časovou náročnost montáže.

Jako spotřebitel se v případě vzniku spotřebitelského sporu můžete obrátit na Českou obchodní inspekci (http://www.coi.cz/).

Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všePodrobné nastavení